Inmiddels hebben jullie kunnen genieten van een nuttige vakantie-week. Jullie hadden nog te goed de laatste competitie ronde voor de vakantie!In Stap 1 geeft meester Henk aan:
“De vorige les is in herinnering gebracht. Het schaakmat zetten met K+T tegen K.
“Wat betekent schaakmat?”, vraagt meester Henk. “De Koning staat schaak en de Koning kan niet weggaan.” “Klopt. Hij kan niet slaan, hij kan niet tussenplaatsen en hij kan niet weggaan.”
De instructie voor vandaag is een vervolg op vorige week. Het betreft inplaatsoefeningen. Ofwel het bedenken van een stelling met schaakmat. Jacob plaatst enkele schaakstukken op het demonstratiebord. Witte Koning op h1 en witte Loper op d6. Vervolgens geeft hij aan met welke zwarte stukken de Koning schaakmat gezet mag worden. Hier: een zwarte Toren en een zwart Paard.
We kijken eerst naar de vluchtvelden van de witte Koning, te weten g1/h1/h2. Deze drie vluchtvelden van de witte Koning moeten de zwarte stukken afnemen. De zwarte Toren werkt over een rechte lijn en kan maximaal 2 vluchtvelden afnemen, via de tweede rij of via de g-lijn. Voor schaakmat moet de Koning ook schaak staan. De zwarte Toren kan kiezen tussen g1 en h2. Veld h2 is echter niet veilig vanwege de witte Loper op d6. De zwarte Toren gaat daarom naar veld g1. Blijft het zwarte Paard over. Het zwarte Paard krijgt twee taken. Een: het moet het derde vluchtveld afnemen, te weten veld h2. Twee: het moet de zwarte Toren dekken.
Vanaf veld e2 dekt het zwarte Paard wel de zwarte Toren op g1, maar neemt het niet het derde vluchtveld h2 van de witte Koning af.
Vanaf veld g4 neemt het zwarte Paard wel het derde vluchtveld h2 van de witte Koning af, maar dekt het de zwarte Toren niet. De Koning kan de Toren slaan.
Vanaf veld f3 voert het zwarte Paard beide taken uit. Het dekt de zwarte Toren op g1 en het neemt het derde vluchtveld h2 van de Koning af.
Het zwarte Paard komt dus op veld f3 te staan. Als de deelnemers de oplossing begrijpen, glunderen de oogjes!
Zo zijn er enkele inplaats-oefeningen gedaan. Leuke en nuttige oefenstof.
Wel is het jammer dat de deelnemers zichzelf weinig tijd gunnen om op zoek te gaan naar de oplossing. Zelf moeite doen en daarna de oplossing vinden, het geeft zoveel plezier. Dat plezier missen ze daarom wel eens.
In het werkboek is pagina 56 “Kies de snelste weg” gemaakt.
Hierbij dient de snelste weg natuurlijk ook een veilige weg te zijn! Sommigen maakten zich er een beetje te snel van af.
De les geëindigd met partijtjes.”
In Stap 3 geeft meester Eelco aan: “Vandaag verdedigen tegen penning afgemaakt. Aantal lastige maar mooie voorbeelden van manieren om te verdedigen tegen de penning. Werkboek door de meesten inmiddels ook bijgewerkt. Blz 39 huiswerk voor de volgende keer.”
In Stap 3+ heeft meester Quirinius partijen van de kinderen klassikaal behandeld en geanalyseerd.
Dit keer was weer een verrassing te noteren tijdens de interne. Elyas wist met de zwarte stukken fijn positiespel te demonstreren. Hij hield koploper Lukas in een ijzeren greep en haalde de zege fraai naar zich toe. Hierdoor is de spanning aan kop geheel terug.
Benjamin boekte een keurige zege tegen Boris!
Interne LSG Jeugd seizoen 2019-2020 2e helft
Results of Round 9
Bd | White | Black | Results |
---|---|---|---|
1 | Lukas van Dorp | Elyas Nyoto | 0 – 1 |
2 | Kaya van Elewout | Kuokuo Li | 0 – 1 |
3 | Karsten van Dorp | Elliot Karamoy | 1 – 0 |
4 | Jonas Tolenaar | Ilya Sigida | 0 – 1 |
5 | Sander Hankel | Saleh Tleis | 1 – 0 |
6 | Benjamin van Haastert | Boris Trines | 1 – 0 |
7 | Tobias Persson | Thijs van Duijn | 1 – 0 |
8 | Mats Vermeer | Davit Hovsepyan | 0 – 1 |
9 | Lucas Hoogeveen | Tijn Wessels | 0 – 1 |
10 | Makaio den Os | Baruch van Rijn | 0 – 1 |
11 | Abel van der Zwet | Constantijn Ledderhof | 0 – 1 |
12 | Sieger Pols | Christiaan van Beek | 1 – 0 |
Groeten/meester Rob
Recente reacties